18 października 2025
Estoński CIT, a warunek zatrudnienia w nowych firmach
Estoński CIT to forma opodatkowania, w której podatek dochodowy płaci się dopiero w momencie wypłaty zysku ze spółki, a nie na bieżąco od osiąganych dochodów, co pozwala przedsiębiorcom reinwestować zyski bez natychmiastowego obciążenia podatkiem. Jeżeli chodzi o estoński CIT dla nowych firm warto wskazać, że ustawodawca przewidział pewne ułatwienia dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozwijają swoją działalność i nie mają ustabilizowanego poziomu zatrudnienia, m.in. czasowe wyłączenie obowiązku spełniania wymogów kadrowych. Jednak interpretacja tej preferencji przez organy budzi poważne wątpliwości.
O co chodzi?
Przepisy o estońskim CIT przewidują, że spółka może płacić podatek ryczałtowy, jeśli m.in. zatrudnia co najmniej 3 osoby na podstawie umowy o pracę lub wypłaca odpowiednio wysokie wynagrodzenia z innych umów (np. zlecenia).
Niemniej jednak, w przypadku nowych firm warunki, o których mowa powyżej nie dotyczą roku rozpoczęcia działalności i 2 lat bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Generalnie w prawie podatkowym obowiązuje prymat wykładni językowej, co oznacza, że nowe firmy co do zasady nie są zobowiązane do spełnienia warunku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub kształtowania odpowiednio wysokich wynagrodzeń z innych umów (np. zlecenia) w okresie 3 lat od rozpoczęcia działalności. Jednak, jeśli chodzi o warunek zatrudnienia na umowę o pracę to powinien być on sukcesywnie spełniany w okresie preferencyjnym.
Ustawodawca nie przewiduje żadnych obostrzeń w stosunku do współpracy na podstawie umów cywilnoprawnych co powinno oznaczać, że w tym zakresie nowe firmy nie muszą spełniać tego warunku w okresie 3 lat od rozpoczęcia prowadzenia działalności.
Przepis jest generalnie jasny i nie budzi wątpliwości interpretacyjnych, co na to jednak MF i KAS? Czy obowiązek stopniowego zwiększania zatrudnienia dotyczy również umów cywilnoprawnych?
Organy podatkowe wysnuły z tych przepisów zupełnie odmienne wnioski uznając, że (…) warunek opierający się na limicie miesięcznych kwot wypłaconych wynagrodzeń od umów innych niż umowa o pracę, powinien zostać w pełni spełniony począwszy już od drugiego roku prowadzenia działalności, w każdym miesiącu roku podatkowego(…). Źródło: „Przewodnik do ryczałtu od dochodów spółek” MF, interpretacja indywidualna z dnia 4.03.2024 r. (0111-KDIB1-2.4010.8.2024.1.EJ).
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami, o których mowa powyżej resort finansów wystosował 13 maja 2025 r. oficjalne oświadczenie, w którym potwierdził, że „(…)warunek opierający się na limicie miesięcznych kwot wypłaconych wynagrodzeń od umów innych niż umowa o pracę, powinien zostać w pełni spełniony, począwszy już od drugiego roku prowadzenia działalności, w każdym miesiącu roku podatkowego.(…)”.
Zobacz również
18 października 2025

Podejście prezentowane przez KAS i MF, które obliguje podatników do spełniania warunków umożliwiających skorzystanie z preferencji mimo braku wyraźnej podstawy prawnej i wbrew literalnemu brzmieniu przepisów może prowadzić do nieuzasadnionego wyłączenia podatników z preferencyjnego Estońskiego CIT, pomimo, że spełniają warunki ustawowe.
Zachęcamy do szczegółowej analizy warunków przewidzianych przepisami przed podjęciem decyzji o opodatkowaniu przychodów Estońskim CIT, aby zminimalizować ryzyko zakwestionowania możliwości rozliczeń w tej formie.