Akceptuję

Niektóre obszary serwisu mogą wykorzystywać cookies, czyli małe pliki tekstowe wysyłane do komputera internauty identyfikujące go w sposób potrzebny do uproszczenia lub umorzenia danej operacji.

Poszukujemy praktykanta

ogloszenie-praktykant

Wernisaż "Wolontariat hospitacyjny w obiektywie"

wernisaz plakat

Serdecznie zapraszamy na wernisaż pn. "Wolontariat hospitacyjny w obiektywie".

Wystawa przedstawia obrazy bezinteresownej pomocy dzieciom - pacjentom hospicjum. Dzięki takiej pracy życie małych pacjentów hospicjum nie jest ponure - przeciwnie pozwala chociaż na chwilę oderwać myśli od trosk.

Na wystawę zapraszamy do Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia (ul. Tadeusza Wendy 14, Szczecin) 28 września 2017 r., o godzinie 18.

Wydarzenie jest ważne dla naszego zespołu także z tego powodu, że Zachodniopomorskie Hospicjum dla Dzieci i Dorosłych jak i sam wernisaż objęty jest wsparciem pro bono Kancelarii Skotarczak Dąbrowski Olech i Partnerzy, w które szczególnie zaangażowana jest nasza koleżanka - Małgorzata Ostapowicz.

 

 

 

SDO Nowe Technologie

SDO Nowe Technologie

Wciąż się rozwijamy. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom naszych Klientów w ramach Kancelarii Skotarczak Dąbrowski Olech i Partnerzy powstała nowa sekcja - SDO Nowe Technologie.

Specyfika tej dziedziny prawa sprawia, że naszymi klientami są nie tylko podmioty z sektora IT czy branży e-Commerce, ale także agencje marketingowe, modelki, artyści czy po prostu konsumenci. Często dochodzi do sytuacji, w których tradycyjne instytucje prawa muszą być stosowane w nowej, cyfrowej rzeczywistości.

Dzięki naszemu długoletniemu doświadczeniu w świadczeniu pomocy prawnej przy realizacji dużych projektów z branży nowych technologii, posiadamy umiejętność pracy interdyscyplinarnej oraz wiedzę, także w zagadnieniach technicznych. My po prostu rozumiemy IT. W ramach sekcji świadczymy pomoc prawną w m.in w zakresie:

- ochrony danych osobowych,

- ochrony własności intelektualnej,

- e-Commerce,

- pozyskiwania i ochrony informacji,

- dochodzenia roszczeń,

- zwalczania nieuczciwej konkurencji.

Oprócz świadczenia pomocy prawnej oferujemy naszym Klientom również specjalistyczne szkolenia z zakresu ochrony danych osobowych, praw autorskich czy ochrony informacji.

Zapraszamy na www.prawoNT.pl

Kancelaria SDO sponsorem Pekao Open

 

Sezon triathlonowy w pełni

 

Restrukturyzacja - szansą dla zadłużonych przedsiębiorców

malgorzata leczynska-smoter

Małgorzata Łęczyńska-Smoter

radca prawny

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W mediach szeroko komentowane było wprowadzenie tzw. upadłości konsumenckiej, tymczasem warto podkreślić, że do obowiązujących przepisów wprowadzono zasadnicze zmiany w zakresie możliwości ratowania przedsiębiorców zagrożonych niewypłacalnością. Z dotychczasowej ustawy prawo upadłościowe i naprawcze do odrębnej ustawy przeniesiono bowiem regulacje dotyczące restrukturyzacji, znacznie je przy tym rozbudowując.

Ustawa – prawo restrukturyzacyjne przewiduje obecnie cztery postępowania restrukturyzacyjne:

  • Postępowanie o zatwierdzenie układu,
  • Przyśpieszone postępowanie układowe,
  • Postępowanie układowe,
  • Postępowanie sanacyjne.

Wybór jaki ustawa daje przedsiębiorcy co do rodzaju postępowania restrukturyzacyjnego uzależniony jest głównie od sumy zobowiązań spornych. Istotne również jest to, że przedsiębiorca posiada zasadniczy wpływ na przebieg postępowania, ponieważ np. postępowanie o zatwierdzenie układu prowadzi on sam, ściśle współpracując z doradcą restrukturyzacyjnym, którego sam wybiera (doradca restrukturyzacyjny nie jest narzucony przez sąd).

Zasadniczo wszystkie wszczynane postępowania restrukturyzacyjne służą doprowadzeniu do zawarcia układu pomiędzy przedsiębiorcą a jego wierzycielami. Wskazać bowiem należy, że układ wiąże z reguły większość wierzycieli, co ma zdecydowaną przewagę nad negocjowanymi przez przedsiębiorcę licznymi, osobnymi porozumieniami czy ugodami z licznymi kontrahentami.

Zaznaczyć należy, że to przedsiębiorca decydujący się na restrukturyzację wskazuje warunki na jakich ma być zawarty układ (tzw. propozycje układowe), które mogą obejmować w szczególności:

  • odroczenie terminu wykonania zobowiązań,
  • rozłożenie spłaty na raty,
  • zmniejszenie wysokości zobowiązań, czyli ich redukcje,
  • konwersję wierzytelności na udziały lub akcje,
  • zmianę, zamianę lub uchylenie prawa zabezpieczającego określoną wierzytelność.

Do zalet postępowania restrukturyzacyjnego należy zaliczyć także m.in. zawieszenie terminów płatności zobowiązań objętych układem, co oznacza, że toczące się postępowania sądowe ulegają zawieszeniu, a na majątku przedsiębiorcy nie można np. ustanowić hipoteki przymusowej. Po wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego kontrahenci nie mogą wypowiedzieć przedsiębiorcy umów dzierżawy, leasingu czy kredytu. Co więcej, decyzją sędziego komisarza mogą zostać uchylone dokonane wcześniej zajęcia rachunków bankowych. Ważną zaletą jest również to, że w postępowaniu restrukturyzacyjnym biorą również udział zobowiązania z tytułu ubezpieczeń społecznych.

Powyższe prowadzi do konkluzji, że niemal w każdym przypadku, zamiast czekać do momentu w którym możliwe będzie wyłącznie prowadzenie upadłości i ostateczna likwidacja majątku przedsiębiorcy. warto podjąć próbę ratowania swojego przedsiębiorstwa poprzez postępowanie restrukturyzacyjne.

 

38. PKO Półmaraton Szczecin

Z przyjemnością informujemy, że nasza Kancelaria już po raz kolejny wspiera biegaczy i ponownie ma zaszczyt być sponsorem 38. PKO Półmaraton Szczecin, który odbędzie się już w tę niedzielę.

Jest to największa impreza tego typu w regionie. W samym półmaratonie udział będzie brało ponad 2300 zawodników.

Trzymamy kciuki za wszystkich uczestników. Życzymy dobrej pogody i pobicia życiowych rekordów!

Partnerzy zarządzający oraz pracownicy SDO są aktywni nie tylko w sferze stricte zawodowej, ale są także czynnymi sportowcami uczestniczącymi w zmaganiach maratońskich czy triathlonowych.

Dlatego widzimy się w niedzielę nie tylko na starcie, ale też na mecie 

Mandat członka zarządu trwa pomimo upływu jego kadencji

malgorzata leczynska-smoter

Małgorzata Łęczyńska-Smoter

radca prawny

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Mandat członka zarządu trwa pomimo upływu jego kadencji. Taka konkluzja wyłania się z jednego z ostatnich orzeczeń Sądu Najwyższego (uchwała z dnia 24 listopada 2016 r., sygn. akt III CZP 72/16) w której sąd jednoznacznie przesądził, że ostatnim pełnym rokiem obrotowym w rozumieniu art. 369 § 4 w związku z art. 386 § 2 KSH jest ostatni rok obrotowy, który rozpoczął się w czasie trwania kadencji członka rady nadzorczej spółki akcyjnej.

Powyższa uchwała dotyczy mandatu członka rady nadzorczej spółki akcyjnej, niemniej należy zwrócić uwagę, że przepis art. 386 § 2 KSH nakazuje do zarządu stosować w sposób odpowiedni przepisy o kadencji rady nadzorczej. Uznać zatem należy, że wskazane przez Sąd Najwyższy rozstrzygnięcie znajdzie zastosowanie również do wskazania momentu wygaśnięcia mandatu członka zarządu spółki akcyjnej. Wyraźnie należy zaznaczyć, że nic nie stoi również na przeszkodzie, aby sposób obliczenia długości kadencji członka zarządu, w oparciu o wytyczne zawarte w uchwale stosować, do członków organów w spółce z ograniczona odpowiedzialnością.

Sąd Najwyższy uznał, że każdy z członków sprawuje funkcję, aż do zatwierdzenia sprawozdania finansowego. Takie stanowisko Sądu prowadzi do konkluzji, iż okres w którym osoba pełni funkcję w organie podlega wydłużeniu do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy, w którym kończy się kadencja, a zatem przedłuża mandat członka organu.

Komentarz Kancelarii SDO.

Wskazać zatem należy, że Sąd Najwyższy jednoznacznie przyjął, iż mandat członka zarządu trwa pomimo upływu jego kadencji. Wyrażone przez Sąd Najwyższy stanowisko ułatwi funkcjonowanie tym spółkom kapitałowym, w których z przyczyn niejednokrotnie niezależnych od członków zarządu, nie jest możliwe odbycie zgromadzenia wspólników, czy też walnego zgromadzenia akcjonariuszy, które mogłoby powołać nowy zarząd. Z punktu widzenia  obrotu gospodarczego, rozwiane zostały wątpliwości co do tego, że w razie nieodbycia zgromadzenia zatwierdzającego ostatni rok obrotowy działalności spółki, osoba zasiadająca w organie posiada legitymację do reprezentowania spółki.  Pozostają w pełni skuteczne zaciągnięte zobowiązania przez spółkę, a zatem wszystkie podjęte przez nią czynności zarówno z zakresu prawa pracy jak i zawarte umowy.

 

 

 

Kancelaria SDO będzie radzić przedsiębiorcom zrzeszonym w Północnej Izbie Gospodarczej

Kancelaria SDO rozpoczęła współpracę z Północną Izbą Gospodarczą - największą izbą gospodarczą w Polsce, chroniącą i reprezentującą interesy zrzeszonych w niej przedsiębiorców.

Kancelaria zajmuje się sprawami gospodarczymi i na co dzień reprezentuje przedsiębiorców w sporach sądowych. W tegorocznym rankingu dziennika „Rzeczpospolita” kancelaria Skotarczak Dąbrowski Olech i Partnerzy spółka partnerska zdobyła tytuł największej kancelarii w regionie.

Jesteśmy kancelarią widoczną na zewnątrz, bierzemy udział w promowaniu zachodniopomorskich imprez, byliśmy m.in. jednym ze sponsorów turnieju Pekao Szczecin Open. Jesteśmy także członkami Klastra e-Biznesu w Goleniowie, a nadto wspieramy pro-bono organizacje pozarządowe w zakresie prawnym. Kancelarię tworzą cztery działy, zajmujemy się bowiem nie tylko prawem gospodarczym i handlowym, ale możemy się poszczycić bardzo dobrą znajomością postępowań administracyjnych oraz prawa budowlanego i zamówień publicznych, obsługując zarówno zamawiających, jaki i realizujących usługi przy dużych inwestycjach budowlanych. Atutem naszej kancelarii są niewątpliwie działy Gospodarczy i Zamówień Publicznych oraz Dział Inwestycji i Restrukturyzacji. Ten ostatni zajmuje się zagadnieniami inwestycyjnymi: od wprowadzania podmiotów do stref ekonomicznych, po badanie przekształceń, realizację przejęć lub podziałów spółek, czy obsługę prawną transakcji sprzedaży akcji lub udziałów. Ze względu na koniunkturę gospodarczą wielu przedsiębiorców jest zainteresowanych zakładaniem spółek lub optymalizacją swojego działania.

Warto także wspomnieć, że naszą specjalizacją są nowe technologie i ochrona danych osobowych. Jest to problematyka, która obecnie rozwija się bardzo dynamicznie; Internet, media społecznościowe, sprzedaż w Internecie, branża e-commerce, to wszystko powiązane jest z ochroną danych osobowych i prawem własności intelektualnej. Będziemy informować o stosowaniu znaków towarowych, oznaczeń. Są to zagadnienia z którymi, prędzej czy później, każdy przedsiębiorca będzie mieć do czynienia.

Więcej informacji na stronie Północnej Izby Gospodarczej.

 

Ranking RP 2017 web

 

Nowa fabryka mebli okrętowych i hotelowych Uni-Mebel

Nasz klient - Uni-Mebel - już od 11 lat z sukcesem działa w branży okrętowej i meblowej. We wtorek oficjalnie rozpoczę...

Opublikowany przez SDO Kancelaria Prawnicza na 5 lipca 2017

NCDC BusinessRace 2017

250 sztafet czteroosobowych szczecińskich firm wystartowało w biegu NCDC Business Race.


Wśród nich - ekipa SDO :)

Miejsce Open

Kategoria

Firma

Team

Czas A

Czas B

Czas C

Czas D

Wynik sztafety

39

Mix

Skotarczak Dąbrowski Olech i Partnerzy Sp. P. Radców Prawnych i Adwokatów

SDO #1

00:21:22

00:21:15

00:19:00

00:18:27

01:20:04

 SERDECZNIE GRATULUJEMY!!!

NCDC2017 medal

NCDC2017 ekipa

Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę a umowy o zakazie konkurencji

Niniejszym artykułem kontynuujemy cykl tematów poświęconych analizie wpływu rozstrzygnięć zawartych w orzeczeniach na praktykę stosowania prawa.

Jeżeli macie Państwo jakiekolwiek pytania związane z poruszaną problematyką zaprszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.

Ekspert radzi: Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę a umowy o zakazie konkurencji

zbigniew olech

dr Zbigniew Olech

Partner zarządzający Kancelarii / radca prawny

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę powinno odbywać się w sposób jak najmniej uciążliwy dla pracowników. Nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną dotychczasowych umów o pracę. Jak wygląda sytuacja w przypadku umów o zakazie konkurencji? W tej sprawie wypowiedział się niedawno Sąd Najwyższy (link do orzeczenia: http://sn.pl/sites/orzecznictwo/Orzeczenia3/I%20PK%20123-14-2.pdf).

Zgodnie z wyrokiem SN, nowy pracodawca, który przejmuje zakład pracy wraz z zatrudnionymi w nim pracownikami, nie jest związany umowami o zakazie konkurencji zawartymi z tymi pracownikami przez wcześniejszego pracodawcę, nawet jeśli klauzula o zakazie konkurencji była wpisana do umowy o pracę. Sąd Najwyższy uznał, że umowa o zakazie konkurencji nie jest elementem stosunku pracy, który podlega regulacji art. 23¹ Kodeksu pracy. Tym samym, wynikające z umowy o zakazie konkurencji zobowiązanie do wypłaty odszkodowania nie przechodzi na nowego pracodawcę.

Dlatego też w razie przejęcia zakładu pracy (oczywiście, jeżeli naszym celem jest utrzymanie w mocy zakazu konkurencji z przejmowanymi pracownikami) najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie zawarcie nowych umów o zakazie konkurencji.

 

 

Ranking Kancelarii Prawniczych Rzeczpospolitej 2017

Zarówno nasi Klienci jak i Konkurencja dostrzegali, że Kancelaria SDO jest jedną z największych kancelarii w regionie. Wczoraj okazało się, iż według gazety Rzeczpospolita faktycznie tak jest :-)

Kancelaria SDO została uznana za największą kancelarię w regionie zachodniopomorskim - 1 miejsce w Zachodniopomorskim, zajmując w rankingu ogólnopolskim 70-te miejsce, na blisko 300 kancelarii jakie były klasyfikowane.

 

Ranking RP 2017 web

Tak się akurat złożyło, iż właśnie wczoraj wszyscy trzej partnerzy zarządzający SDO byli w Warszawie i podczas uroczystej gali odebrali nagrodę :-)

J

E-inspiration Day w Goleniowskim Parku Przemysłowym

Z przyjemnością informujemy o czynnym udziale SDO w E-inspiration Day w Goleniowskim Parku Przemysłowym, które odbyło si...

Opublikowany przez SDO Kancelaria Prawnicza na 21 kwietnia 2017

Życzenia Wielkanocne

kartka sdo wielkanoc 2016

Zaostrzone sankcje wobec członków zarządów upadłych spółek

Ekspert radzi: Zaostrzone sankcje wobec członków zarządów upadłych spółek

bartosz dabrowski

dr Bartosz Dąbrowski

Partner zarządzający Kancelarii / radca prawny

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Prawo upadłościowe reguluje instytucję zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, którą Sąd może orzec na okres od 1 do 10 lat, w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz sprawowania funkcji w spółkach, przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach, fundacjach czy stowarzyszenia. Takie orzeczenie możliwe jest jedynie na wniosek, min. wierzyciela upadłej spółki.

W praktyce wierzycielom zależy często na ukaraniu nie tylko aktualnych, ale także byłych członków zarządu spółki, którzy to przyczynili się do jej niewypłacalności, a nie złożyli wniosku o ogłoszenie upadłości. Wątpliwe jednak było uprawnienie wierzyciela do złożenia wniosku o orzeczenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej w stosunku do byłego członka zarządu, jeżeli jego wierzytelność powstała później.

Wszelkie wątpliwości rozwiał Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 28.09.2016 r. (III CZP 48/16). SN orzekł, że ochrona obrotu gospodarczego wymaga sankcjonowania wszelkich sprzecznych z prawem zachowań. Dlatego też możliwe jest złożenie przez wierzyciela wniosku o orzeczenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, nawet jeżeli jego wierzytelność powstała po zaprzestaniu pełnienia przez członka zarządu funkcji (w sytuacji rezygnacji z członkostwa w zarządzie niewypłacalnej spółki i niezgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości).

Odpowiedzialność organizatora turystyki za szkodę niemajątkową klienta - glosa

Zapraszamy do zapoznania się z ekspercką publikacją adwokata Patryka Zasuwika, która ukazała się w prestiżowym czasopiśmie „Monitor Prawniczy”, stanowiącą analizę kwestii odpowiedzialności organizatora turystyki za szkodę niemajątkową klienta w postaci tzw. zmarnowanego urlopu i prawnych podstaw dochodzenia roszczeń z tego tytułu.

Odpowiedzialność organizatora turystyki za szkodę niemajątkową klienta w postaci tzw. zmarnowanego urlopu

MoP

Nowelizacja ustawy o VAT- ryzyko dla pełnomocnika

Ekspert radzi: Nowelizacja ustawy o VAT- ryzyko dla pełnomocnika

bartosz dabrowski

dr Bartosz Dąbrowski

Partner zarządzający Kancelarii / radca prawny

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Wraz z Nowym Rokiem weszła w życie rewolucyjna zmiana ustawy o podatku od towarów i usług. Odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe podmiotu rozpoczynającego działalność gospodarczą rozszerzono na pełnomocnika tego podmiotu. Zgodnie z art. 96 ust. 4b wspomnianej ustawy, pełnomocnik odpowiadać ma solidarnie wraz z zarejestrowanym podatnikiem do kwoty 500 000 zł za zaległości podatkowe podatnika powstałe z tytułu czynności wykonanych w ciągu 6 miesięcy od dnia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.

Powyższa regulacja nie dotyczy sytuacji, gdy zaległość podatkowa nie była związana z uczestnictwem podatnika w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, celem wprowadzenia omawianego przepisu jest sankcjonowanie rejestracji podatników z zamiarem dokonywania nadużyć. Jednak często pełnomocnik nie ma realnej wiedzy na temat celu powołania danego podmiotu, nie ma też wpływu na jego sprzedaż podmiotowi trzeciemu, czy niezgodne z prawem działania.

Nowa regulacja skutkować będzie zapewne wzrostem liczby dokumentów rejestracyjnych składanych samodzielnie przez „nowych” podatników, bez udziału pełnomocnika.

Dopuszczalność zobowiązania prokurenta do współdziałania z członkiem zarządu

Niniejszym artykułem kontynuujemy cykl tematów poświęconych analizie wpływu rozstrzygnięć zawartych w orzeczeniach na praktykę stosowania prawa. Co tydzień w formie krótkiego artykułu omawiany będzie wybrany problem praktyczny, istotny z punktu widzenia inwestycji realizowanych przez naszych Klientów.

Jeżeli macie Państwo jakiekolwiek pytania związane z poruszaną problematyką zaprszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.

Ekspert radzi: Dopuszczalność zobowiązania prokurenta do współdziałania z członkiem zarządu

zbigniew olech

dr Zbigniew Olech

Partner zarządzający Kancelarii / radca prawny

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Prokura jest pełnomocnictwem cieszącym się dużą popularnością wśród profesjonalnych, aktywnych gospodarczo podmiotów. Umożliwia ona przede wszystkim sprawne działanie przedsiębiorców, wyłączając konieczność każdorazowego uczestniczenia mocodawcy - czy to osobiście, czy też przez jego organy lub przedstawicieli ustawowych - przy dokonywaniu określonych czynności.

Zgodnie z art. 109(4) § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, „prokura może być udzielona kilku osobom łącznie (prokura łączna) lub oddzielnie”. Przedsiębiorca może zatem powołać kilku prokurentów. Może on udzielić im prokury oddzielnie tak, by każdy z nich miał prawo do samodzielnego działania, ale ma też możliwość zastrzeżenia łączności, tzn. zobowiązania jednego bądź wszystkich ustanowionych przez siebie prokurentów do współdziałania przy dokonywaniu w jego imieniu czynności.

Praktyce znana jest również tzw. prokura mieszana. Polega ona na ustanowieniu prokury z jednoczesnym zastrzeżeniem, że prokurent jest uprawniony do działania jedynie łącznie z inną osobą, przy czym osoba ta nie pełni funkcji prokurenta. Jest nią np. wspólnik spółki osobowej, czy też członek zarządu spółki kapitałowej. Dotychczas prokura mieszana nie została jednak unormowana. Pierwotnie jej koncepcja zrodziła się w orzecznictwie (uchwała SN z dnia 27 kwietnia 2001 r., III CZP 6/01, OSNC 2001, nr 10, poz. 148). W doktrynie instytucja ta miała zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników. W 2015 roku Sąd Najwyższy uznał za niedopuszczalne wpisanie w Krajowym Rejestrze Sądowym prokury, zgodnie z którą prokurent będzie zobowiązany do łącznego działania z członkiem zarządu (uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 30 stycznia 2015 roku, III CZP 34/14). Możliwość udzielenia prokury mieszanej budziła w związku z tym liczne wątpliwości.

Ostatecznie ustawą z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców w art. 109(4) Kodeksu cywilnego po § 1 dodano § 1(1), zgodnie z którym „prokura może obejmować umocowanie także albo wyłącznie do dokonywania czynności wspólnie z członkiem organu zarządzającego lub wspólnikiem uprawnionym do reprezentowania handlowej spółki osobowej”. Od dnia wejścia w życie ww. ustawy, tj. od dnia 1 stycznia 2017 r. nie ma już wątpliwości w zakresie dopuszczalności reprezentowania przedsiębiorców przez prokurentów w wariancie mieszanym.

 

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki - Mies van der Rohe Award

Z przyjemnością informujemy, że Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu - inwestycja obsługiwana przez Kancelarię  Skotarczak Dąbrowski Olech i Partnerzy Spółka Partnerska Radców Prawnych i Adwokatów

znalazło się wśród nominowanych polskich obiektów do nagrody Mies van der Rohe.

Sala Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki znalazła się w gronie 10 polskich budynków walczących o nagrodę Mies van der Rohe Award, nazywanej również architektonicznym Oscarem.

jordanki

Źródło: Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki | Facebook

Zaprojektowana przez Hiszpana Fernanda Menisa połamana bryła gmachu w efektowny sposób łączy różne style. Jest tu nieco autorskich odniesień do typowego dla Torunia ceglanego gotyku, ale też sporo inspiracji naturą. W niesamowitych wnętrzach kryją się dwie sale koncertowe, scena plenerowa i zaplecze konferencyjne.

Spośród zgłoszonych budynków jury wybrało 356 propozycji z 260 miast europejskich krajów. W kolejnym etapie konkursu wyłonionych zostanie 40 obiektów, a spośród nich pięciu finalistów. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w maju.

Życzymy powodzenia!

Zasiedzenie służebności przesyłu a roszczenie o wynagrodzenie za korzystanie z gruntu

Ekspert radzi: Zasiedzenie służebności przesyłu a roszczenie o wynagrodzenie za korzystanie z gruntu

maciej skotarczak

dr Maciej Skotarczak

Partner zarządzający Kancelarii / radca prawny

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dopuszczalność dochodzenia wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości przez osobę, której nieruchomość została wskutek zasiedzenia obciążona służebnością odpowiadającą treści służebności przesyłu była niejednokrotnie przedmiotem rozważań doktryny i judykatury. Zagadnienie to jest sporne.

Dotychczas w orzecznictwie i piśmiennictwie po części przyjmowano, że roszczenie o wynagrodzenie za korzystanie z rzeczy jest niezależne od samego roszczenia windykacyjnego i jest samodzielnym przedmiotem obrotu, a co za tym idzie, brak możliwości dochodzenia roszczenia windykacyjnego nie wyklucza możliwości dochodzenia roszczeń uzupełniających (uzasadnienie uchwały 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 maja 2006 r., sygn. akt III CZP 19/06, OSNC 2006/12/195). (Pogląd ten odnosi się wprawdzie do roszczenia windykacyjnego, ale to nie powinno mieć decydującego znaczenia. W analizowanym tu przypadku nie ma różnicy pomiędzy sytuacją zasiedzenia prawa własności nieruchomości a sytuacją zasiedzenia prawa korzystania z niej w zakresie odpowiadającym treści służebność przesyłu.) W orzecznictwie zajmowano również odmienne stanowisko od zaprezentowanego powyżej, podnosząc, że funkcja zasiedzenia sprzeciwia się przyznaniu byłemu właścicielowi roszczeń, u których podstaw leży prawo własności, w tym roszczeń o wynagrodzenie za korzystanie z rzeczy.

W ostatnim orzeczeniu dotyczącym omawianej kwestii Sąd Najwyższy uznał, że właścicielowi nieruchomości obciążonej wskutek zasiedzenia służebnością przesyłu nie przysługuje roszczenie o wynagrodzenie za korzystanie z tej nieruchomości za okres poprzedzający datę zasiedzenia (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 30 listopada 2016 r., sygn. akt III CZP 77/16; http://www.sn.pl/orzecznictwo/SitePages/najnowsze_orzeczenia.aspx?ItemID=842&ListName=Zagadnienia_prawne).

Uchwała Sądu Najwyższego z jednej strony potwierdza jedno z szeroko prezentowanych dotychczas stanowisk, z drugiej jednak strony budzi liczne wątpliwości i dyskusje.

Życzenia Świąteczne

kartka sdo

Spółka cywilna podatnikiem akcyzy

Ekspert radzi: Spółka cywilna podatnikiem akcyzy

michal myslicki

Michał Myślicki

Partner / adwokat

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
nr tel.: 600 458 078

W dzisiejszej odsłonie cyklu Ekspert radzi chcielibyśmy przedstawić Państwu rewolucyjne orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14.12.2015r (I GPS 1/15).

Z powyższej uchwały wynika, że to spółka cywilna, a nie jej wspólnicy, jest podatnikiem akcyzy. Dlatego wszelkie decyzje Fiskusa dotyczące tego podatku powinny być kierowane właśnie na spółkę.

Powyższe rozstrzygnięcie może dziwić, gdyż w świetle uregulowań prawa cywilnego i handlowego, spółka cywilna nie ma osobowości prawnej. Podmiotami wszelkich praw i obowiązków są jej wspólnicy. To oni są przedsiębiorcami, nabywają prawa i zaciągają zobowiązania, które wchodzą w skład majątku stanowiącego współwłasność łączną. Wedle NSA, podmiotowość prawną spółki cywilnej należy oceniać na gruncie ustawy podatkowej, a nie kodeksu cywilnego. Ponadto, dla celów identyfikacji podatkowej spółka cywilna uzyskuje odrębny numer identyfikacji podatkowej (NIP). Także na gruncie Ustawy o rachunkowości spółce cywilnej została przyznana podmiotowość prawna.

Warto zauważyć, że wcześniejsze orzecznictwo skłaniało się ku tezie, że to wspólnicy spółki cywilnej są podatnikami podatku akcyzowego.

Link do orzeczenia: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/8A2D08BD8D.

Kto zapłaci składki za menedżera?

Niniejszym artykułem kontynuujemy cykl tematów poświęconych analizie wpływu rozstrzygnięć zawartych w orzeczeniach na praktykę stosowania prawa. Co tydzień w formie krótkiego artykułu omawiany będzie wybrany problem praktyczny, istotny z punktu widzenia inwestycji realizowanych przez naszych Klientów.

Jeżeli macie Państwo jakiekolwiek pytania związane z poruszaną problematyką zaprszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.

Ekspert radzi: Kto zapłaci składki za menedżera?

zbigniew olech

dr Zbigniew Olech

Partner zarządzający Kancelarii / radca prawny

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ubezpieczenie członków zarządów budzi liczne kontrowersje. Tym tematem postanowił zająć się Sąd Najwyższy w powiększonym składzie. Efektem tych prac jest uchwała III UZP 2/15 (http://www.sn.pl/orzecznictwo/SitePages/Najnowsze_orzeczenia.aspx?ItemID=581&ListName=Zagadnienia_prawne&Rok=2015).

Sąd Najwyższy stwierdził, że w przypadku, gdy członek zarządu spółki akcyjnej zawarł ze spółką umowę o świadczenie usług w zakresie zarządzania w ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej, to tytułem do podlegania ubezpieczeniom społecznym jest właśnie ten kontrakt menedżerski (umowa o świadczenie usług w zakresie zarządzania).

W konsekwencji, spółka- jako płatnik składek- jest obowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne członka zarządu (podstawą opodatkowania będzie wysokość wynagrodzenia wynikająca z kontraktu menadżerskiego). Członek zarządu- w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej- będzie płacił składki na ubezpieczenie społeczne dodatkowo.

Warto zauważyć, że Sąd Najwyższy nadał przedmiotowej uchwale moc zasady prawnej i zastrzegł, że przedstawiona w niej wykładnia wiąże od dnia podjęcia uchwały, tj. 17 czerwca 2015 r.

 

 

 

Menu

SDO i Partnerzy, Spółka Partnerska Radców Prawnych i Adwokatów

Adres: Narutowicza 12 (I piętro)
70-240 Szczecin
tel.: +48 91 421 09 40
Fax +48 91 487 39 56
info@sdo.com.pl